Eerste week stage - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Anika Postmus - WaarBenJij.nu Eerste week stage - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Anika Postmus - WaarBenJij.nu

Eerste week stage

Door: Anika

Blijf op de hoogte en volg Anika

28 September 2014 | Spanje, Barcelona

Afgelopen maandag ben ik begonnen met mijn stage hier als onderwijsassistent. De dag begon al goed, want vanwege de regen had het openbaarvervoer vertraging. Ik kwam 10 minuten later binnen en legde uit hoe het kwam dat ik wat later was. Zoals je waarschijnlijk wel weet zijn de spanjaarden niet zo nauwkeurig met tijden (manana, manana) dus het was allemaal geen probleem haha. Ze gaven me nog een kleine rondleiding op de verdieping en ze legde uit hoe het allemaal werkte. Wat ik 's ochtends klaar kon zetten en wat er allemaal moest gebeuren. Ook legde ze het rooster uit. Wat elke dag hetzelfde is. Toen alles was uitgelegd, kon ik beginnen.

Hier in Spanje werkt het net allemaal even anders dan in Nederland. De kinderen komen in het jaar dat ze 3 worden al naar school. Er zijn bij mijn groepen dus heel veel kinderen die pas 2 zijn. Ze noemen dat hier Nursery 1. Bij N1 zijn er 3 groepen, Yellow, Red en Blue. In elke klas zitten 23 kinderen en ik heb niet echt een vaste klas. Ik help in alle klassen, maar op dit moment het meeste in Blue omdat daar een hoop kinderen in zitten die veel huilen. Ze zeggen dat dat makkelijker word, omdat de kinderen gewoon nog moeten wennen.

Mijn dag rooster ziet er zo uit:

8:30-9:00 Set up outdoors. > alles buiten klaar zetten. De kinderen kunnen namelijk kiezen of ze buiten of binnen spelen.
9:00-10:35 Free flow > Alle 3 de klassen mogen nu zelf bepalen wat ze gaan doen. Buiten spelen, lezen, poppenhoek, knutselen, verven, kleien, bouwen etc. Alle activiteiten die ze binnen kunnen doen, kunnen ze ook buiten doen. De kinderen hebben dus heel veel vrijheid.
10:35-10:40 Tidy up > opruimen dus.
10:40-11:10 Coffee break > Ik ga om pauze, de kinderen spelen in deze tijd buiten.
11:10-11:40 Toilets/handwash/overalls/line up> De kinderen maken zich klaar voor het middag eten. Allemaal naar de wc en handen wassen. Daarna moeten ze hun "overal" aan. Dit is een soort schort dat over het uniform heen gaat, zodat dat niet snel vies wordt. Daarna gaan ze in een rij staan om naar de eetzaal te lopen.
11:40-12:45 Assist dining room N1. > De kinderen krijgen hun (warm) middag eten. Ik help hier bij met het uitdelen van eten, er voor zorgen dat de kinderen eten, er voor zorgen dat de kinderen blijven zitten en verder helpen waar het nodig is. Daarna gaan de kinderen die nog een middagdutje moeten doen slapen en de rest van de kinderen gaat buitenspelen
12:45-13:30 LUNCH. > eindelijk zelf eten en even rustig zitten. De kinderen spelen nu buiten of slapen. Ik krijg ook (warm) eten van de school, dus koken doe ik alleen nog in het weekend. (zie pizza in de oven duwen of lasagna opwarmen haha)
13:30-13:45 Playground > buiten surveilleren
daarna gaan de kinderen naar binnen.
14:00-15:00 Free flow > dit houd het zelfde in als in de ochtend
15:00-15:20 Playground > weer buiten surveilleren of binnen zand opvegen of klei van de grond af schrapen.
15:20-16:00 Tea Time > de kinderen krijgen nog iets te eten en te drinken. Dit is elke dag ook anders. De ene keer koekjes, de andere keer een boterham.
16:00-16:30 De kinderen die met de bus naar huis gaan, gaan al iets eerder weg dan de andere kinderen. De andere kinderen gaan zich klaar maken om naar huis te gaan, en er word vaak nog een verhaaltje voorgelezen of gezongen. Daarna komen de ouders de kinderen ophalen en mag ik naar huis.

Ik hoef niet mee te helpen met opruimen en schoonmaken. Toen ik dat de eerste dag vroeg, keken ze me allemaal aan of ik gek was haha. Ze zeiden nee nee, op jouw rooster staat half 5 naar huis, dus je mag gewoon weg gaan. Ik vermoed ook dat ze schoonmakers hebben, dus dat ik daarom daar niet aan mee hoef te helpen.

Het is wel een hele lange dag van 9 tot half 5 moet ik zeggen, voor de kinderen. Ook wel voor mezelf want ik zit echt geen seconde. Ik moet de hele tijd achter de kinderen aan rennen etc. dus ik heb alleen even rust in mijn pauze en dat maakt zo'n dag ook wel zwaar. Gelukkig ben ik elke vrijdag vrij, dus een lekker lang weekend om uit te rusten.
Ik heb het echt naar mijn zin op stage, ookal had 1 jaartje ouder wel iets beter geweest. Daar zijn de kinderen al echt bezig met leren enzo, deze leeftijd is vooral aan het spelen.

Van de 70 kinderen zijn er maar een stuk of 3/4 echt Engels. De rest zijn allemaal Spaanse kinderen waarvan de ouders willen dat ze tweetalig op worden gevoed. De meeste kinderen spreken geen Engels en dat maakt het soms wel lastig. Ik moet gewoon Engels tegen ze praten maar als ze me niet snappen voeg ik ook wel Spaanse woordjes toe. Als ze een beetje moeten eten, "poco" etc. Dat gaat allemaal gewoon goed. Het lastigste is alleen dat als er iets gebeurd, ruzie, iets doen wat niet mag, ik kan ze niet goed uitleggen waarom het niet mag of ruzie oplossen. Omdat ze me gewoon weg niet begrijpen. Ik neem ze dan mee naar de juf die het dan verder op kan lossen in het Spaans. Ik snap zelf niet wat de kinderen dan zeggen en ik kan wel in het Engels uit leggen waarom iets niet mag of een ruzie oplossen, maar dan zullen ze het de volgende keer gewoon weer doen omdat ze niet snappen wat ik net gezegd zou hebben. Dat vind ik wel jammer. Ik kan alleen "no" zeggen haha.

Dat is denk ik het enige soort van minpuntje, dat ik niet altijd helemaal zelfstandig kan zijn met de kinderen. Maar dat is ook wel iets wat ik nog kan leren misschien. Ik heb het in elk geval heel erg naar mijn zin op stage, het vroege opstaan is bijna niet zo erg ;)

  • 28 September 2014 - 17:32

    Heleen Rommens:

    Leuk verslag. Gezellig om je te volgen. Succes en de stage zal best wennen.

  • 28 September 2014 - 17:49

    Miep Frijters:

    Hoi Anika,

    Gaat er inderdaad heel anders aan toe, dan bij ons. Lijkt me wel een super-ervaring. Nog heel veel plezierige (leer)momenten.
    Groetjes

  • 28 September 2014 - 18:14

    Michelle:

    hee Anika,

    Wat een leuk reisverslag zeg :-)!
    Gaat helemaal goed komen met je stage
    Nog veel succes

    Xxx liefs Michelle

  • 28 September 2014 - 20:16

    Rob:

    Echt leuk om te lezen allemaal.
    Komt helemaal goed.
    Super trots op jou!

    xxx

  • 29 September 2014 - 02:57

    Peter De Jong:

    Leuk hoor ga zo door kun je mij straks ook Spaans leren
    Geniet maar van het mooie Barcelona
    Wij zijn jaloers op je

  • 29 September 2014 - 11:22

    Oma En Opa :

    een mooi verslag je hebt het er wel druk mee
    de taal leert je zo ook veel sneller . fijn dat je het leuk vind

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Barcelona

Barcelona!

..

Recente Reisverslagen:

04 December 2014

Het einde komt in zicht!

19 Oktober 2014

Camp Nou experience!

28 September 2014

Eerste week stage

20 September 2014

2 weken verder

07 September 2014

Groetjes vanuit Barcelona!
Anika

Actief sinds 19 Juni 2014
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 5641

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 13 December 2014

Barcelona!

Landen bezocht: